Interview Desiree van Houten, manager VerzuimTalent kijkt terug op haar start in Corona tijd
Deze week hebben we uit ons netwerk Desiree van Houten geïnterviewd, Manager bij VerzuimTalent, onderdeel van The Human Network. Ze kijkt terug op haar start in Corona tijd.
Heb je de vorige interviews gemist? Klik hier dan voor het interviews van Bart Jansen en Joris Hemmes!
De eerste week
De eerste week ben ik gestart vanuit huis en heb ik voornamelijk contact gehad met mijn team om kennis te maken. Dat was in de eerste week telefonisch en ging later al snel over naar meetings via Teams. Om de interne organisatie beter te leren kennen, heb ik de eerste weken veelvuldig contact gehad met mijn Directeur en Officemanager. Ik zocht het contact zelf proactief op, maar werd ook warm onthaald door de organisatie! Ik ben hard aan de slag gegaan met de website en Linkedin pagina van VerzuimTalent want ik ben van mening dat het nu nog belangrijker dan ooit is om je uitingen naar extern goed op orde te hebben!
Onboarding
Ik heb geen specifiek onboarding traject gehad. Ik was volledig selfsupporting. In maart stond er eigenlijk een uitgebreide kennisbijeenkomst gepland met o.a. nieuwe collega’s maar deze werd vanwege de coronacrisis geannuleerd. Op deze avond zou ook de huisfotograaf aanwezig zijn voor het maken van foto’s voor bijvoorbeeld de website, een belangrijk medium voor Verzuimtalent. Die ging niet door. Toen heeft één van de officemanagers de benodigde foto’s gemaakt op een ochtend waarop ik op kantoor was. De afgelopen maanden heb ik voor 95% vanuit huis gewerkt. Heel incidenteel ben ik een keer naar kantoor gegaan om een collega persoonlijk te ontmoeten! Inmiddels gaat ons kantoor weer langzaam open, uiteraard met de nodige restricties!
Ervaringen
In de afgelopen periode heb ik toch een paar dingen als positief ervaren. De collega’s van The Human Network waartoe VerzuimTalent behoort, stelden zich zeer flexibel en behulpzaam op. Ze gaven mij alle gelegenheid vragen te stellen en met elkaar van gedachten te wisselen. De collega’s waren telefonisch goed bereikbaar. Daarnaast ontving ik met regelmatig kaarten met zeer opbeurende teksten en respect van mijn directeur Esther Scheffener.
Wat ik wel jammer vond is dat ik niet vanaf dag 1 mijn collega’s en klanten heb kunnen ontmoeten. Alle communicatie verliep/verloopt via de bekende online communicatie kanalen.
Learnings
De lessen die ik geleerd heb voor de toekomst is dat veel werknemers en werkgevers hebben ervaren dat thuiswerken mogelijk is. Ik denk dat dat een nog belangrijkere rol gaat spelen bij de volgende generatie werknemers. De aanzet is er en slimme werkgevers geven hier vervolg aan. Al is het maar om er bij een mogelijk volgende Lock down op voorbereid te zijn.
Mijn tip voor onboarding is dat deze tijd vraagt om nog meer aandacht en tijd voor je nieuwe medewerker dan in een “gewone’’ tijd. Betrek hen bij alle activiteiten die vanuit het bedrijf worden georganiseerd en toon je oprechte interesse.
Heb je de vorige interviews gemist? Klik dan hier voor het interview van Joris Hemmes en hier voor het interview van Bart Jansen