Interview Bart Jansen: starten met een nieuwe baan in coronatijd
Na een succesvolle bemiddeling van Captiva is tijdens de coronacrisis Bart Jansen gestart als Corporate Recruiter bij Royal Flora Holland.
Bart Jansen is 32 jaar en voorheen actief bij Vibe Group, een IT-recruitment organisatie aan de Zuidas waar hij in een korte tijd de organisatie flink heeft kunnen laten groeien. Hij woont in Nieuw-Vennep met zijn vrouw en twee kinderen (2,5 jaar en 7 maanden). Op maandag 9 maart 2020 is hij gestart als Corporate Recruiter bij Royal FloraHolland.
Dat het een start is die je niet meer vergeet leidt geen twijfel, maar hoe hebben de mensen uit ons netwerk die (eerste) periode ervaren? We vroegen het deze week aan Bart!
De eerste week
De eerste week verliep nogal onvoorspelbaar. Op dag één was alles nog pais en vree en schudde ik zo’n 40 nieuwe collega’s de hand. Op dag twee mocht mijn Brabantse collega niet meer op kantoor komen, waardoor ik direct een fysieke intake (op 1,5 meter) mocht overnemen, na 4 dagen kreeg ik te horen dat we voorlopig vanuit huis gingen werken. En dat doen we nog steeds. Royal FloraHolland was al wel voorbereid op een pandemie, en de draaiboeken van de SARS-tijd werden erbij werden gepakt. Maar we kregen onverwachts te maken met de actie van Trump, die de grenzen van de VS sloot. Naast het gezondheidsrisico werd het daarom opeens ook een groot risico voor de sector en dus ook voor mijn positie.
Onboarding
De fysieke onboarding van maart heb ik niet kunnen volgen. In de 1e week van juni heb ik samen met alle maart/april/mei en juni starters de online onboarding gevolgd. Daar kwamen zo’n 40 starters samen via Teams in een soort hoorcollege achtige setting met diverse sprekers. In de tussentijd heb ik veel gehad aan het recruitment- en HR-team, evenals de diverse hiring managers die me konden bijpraten en informeren over de gang van zaken binnen Royal FloraHolland. Na drie maanden viel door de heldere onboarding alles helemaal op z’n plek. Al met al zeer positief dus!
Ervaringen
De afgelopen periode heb ik ook andere zaken als positief ervaren. Ik had altijd mijn twijfels of thuiswerken wel zo effectief is. Ik heb ervaren dat thuiswerken mij eigenlijk best goed bevalt. Ik zie mezelf als groepsdier die veel fysieke en sociale interactie gewend is. Maar ik heb er een stuk minder moeite mee om veel thuis te zijn dan verwacht. Ook vind ik het fijn dat afspraken altijd op tijd starten en dat men meer de tijd neemt om elkaar (de hiring manager) en de business case goed te leren kennen. Er lopen nu niet continu collega’s binnen om iets te vragen dus je blijft gefocust.
Wat ik echt mis, is het sociale aspect. De individuele chit-chat waardoor je je collega’s beter leert kennen is nu een stuk lastiger. Meestal laat ik alleen al vanwege mijn lengte (ik ben 2.04 cm) een blijvende indruk achter, dat vertel ik er nu maar even bij in de Teams-sessies.
Learnings
De lessen die ik heb geleerd voor de toekomst in het algemeen zijn dat ik meer aan
risicospreiding ga doen. Meer opties voor kinderopvang en meer geld opzij zetten voor onzekere tijden. Voor recruitment wil ik veel meer talent pools creëren. Ook wil ik veel focus hebben op het onboarding proces. Het persoonlijk aspect er zoveel mogelijk inhouden en je bewust zijn van wat je communiceert. Omdat sommige nieuwe collega’s ook hun recruitment proces online hebben doorlopen en dus niet fysiek op locatie zijn geweest, baseren ze hun eerste gevoel ook enkel op dat online deel. Dat moet een zachte landing zijn, aansluitend bij het goede verhaal van de recruiter en de hiring manager. Begin luchtig en algemeen, houd iedereen geprikkeld door vragen te stellen, noem mensen bij hun naam en vertel de minder belangrijke zaken wat later. Op deze manier missen mensen in de “hoorcollege” setting zo min mogelijk.
Qua business verwacht ik dat we in de komende jaren een enorme verandering zullen meemaken in het thuiswerk-karakter. Bedrijven zoals Royal FloraHolland hebben vertrouwen in hun mensen en zien hier verantwoordelijk gedrag voor terug”.